Goór Imre festőművész életműve
A nemzeti érték adatai
Érték megnevezése
Goór Imre festőművész életműve
Fellelhetőség helye
Kecskemét
Kategória
kulturális örökség
Értéktárba való felvétel dátuma
2014. december 8.
Hivatalos weboldal
https://artportal.hu/lexikon-muvesz/goor-imre-3031/
Információk forrása
Goór Imre, Csigolyagyöngyök verses kötet, Forrás Könyvek sorozat, 1976. Magyar festők és grafikusok adattára, 1988. Oelmacher Anna, Goór Imre képei, Petőfi Népe, 1972. október 11. Pap Gábor, Kincsek és műkincsek a Barbaricumból, Művészet, 1975. Sümegi György, A természet okos példázata, Forrás, 1981. (10) Koloh Elek, „E világról e világnak”, Petőfi Népe, 1984. március 4. Ifj. Gyergyádesz László, Kortárs magyar zománcművészet, Magyar Iparművészet, 1998. (2) Balanyi Károly, Műkert 4., Beszélgetés Goór Imrével, Köztér, 1998 (4) Ifj. Gyergyrádesz László, „Sikongó gyökerekkel”, Magyar Művészeti Fórum, 2000 (1) Szekér Endre, A nyolcvanéves Goór Imre köszöntése, Forrás, 2001. november Ifj. Gyergyádesz László, Magyar Iparművészet, 2004/4 Ifj. Gyergyádesz László, Goór Imre kismonográfia, 2008. Munkásságát az Allgemeines-Künstler lexikon nyilvántartja www.artportal.hu www.goorart.hu www.mkisz.hu www.forrasfolyoirat.hu
A nemzeti érték leírása

A most 93. életévét  betöltött Goór Imre az egyik utolsó reneszánsz egyénisége Kecskemét kulturális életének. Atletizált, teniszezett, síelt, cikkeket, verseket írt, de leginkább a festészetben, grafikában és zománcművészetben alkotott korszakos jelentőségű műveket.

A szegedi egyetem bölcsész karán tanult, de a bécsi döntés következtében az egyetemmel együtt Kolozsvárra költözött. Az itteni élmények, a havasok látványa egész életre szóló alkotói forrást jelentettek számára. Korai képei a Kecskeméti Művésztelep második korszakához, a Révész Imre vezette iskolához kapcsolódnak. Mátis Kálmán szakkörében tanult, az itt készült rajzai magabiztos rajztudásról és jellemábrázoló képességről tanúskodnak. Kísérletező szelleme azonban hamar tovább lendítette. A realista, impresszionista látásmódot a kubizmus és a konstruktivizmus iránti fogékonyság váltotta fel, melynek tanúságait saját képi világába ötvözve jelentős művek születtek. Egyszerűsíti, tömöríti a formákat, az erős kontúrok között mélytüzű, öntörvényű színek villannak. Goór már nem reprodukálja, hanem teremti a látványt. 1966-ban elvégezte a szegedi tanárképző rajz-földrajz szakát. Rajzot tanított és vezette a Mátis Kálmánról elnevezett kecskeméti képzőművészeti szakkört. Később a Forrás folyóirat egyik szerkesztőjeként szerzett jelentős érdemeket. Grafikai munkásságának kiemelkedő darabjai a cinkkarcok. Festészeti munkássága a 80-as, 90-es években éri el csúcspontját. Művei egy óriási panteisztikus látomásban, a Radnai havasoktól a Tátráig ölelik át a határhegyeinket, melyben az oldott festőiség ötvöződik a motívummá íródott formák szerkezetességével, ég és föld találkozási pontjába emelve a szemlélőt. Zománcművészeti munkássága a grafikák rajzosságát és a festmények vibráló színvilágát egyesítve mutatja meg és tágítja a műfaj törvényszerűségeit, és mással nem helyettesíthető erényeit.

Indoklás az értéktárba történő felvétel mellett
Goór Imre munkássága túllépve a kor és a régió művészetének realisztikus - impresszionisztikus szemléletmódján, kilépve az alföldi festészet korlátai közül, új szellemiséget és látásmódot hozott Kecskemét művészeti életébe. Művei maradandó értéket jelentenek és új lehetőségeket teremtettek az őt követő generációk számára.